آیا یادگیری سنتور سخت است؟
آیا یادگیری سنتور سخت است؟

آیا یادگیری سنتور سخت است؟

 

بسیاری از علاقه‌مندان به یادگیری نواختن سنتور در اولین قدم سوال می‌پرسند؟ آیا یادگیری سنتور سخت است؟ چقدر طول می‌کشد تا یک سنتور نواز حرفه‌ای شوم؟ بعد از چند جلسه می‌توانم یک قطعه کامل بنوازم؟ پاسخ دادن به این سوال در روزهای اول از آموزش دادن سنتور نوازی سخت‌تر است.

 

در ابتدا باید به این فکر کنید که شما چقدر پیش‌زمینه یادگیری نواختن سنتور را دارید. سررشته‌ای در نت‌خوانی دارید؟ تئوری موسیقی می‌دانید یا خیر؟ هر مهارتی که از پیش داشته باشید به روند پیشرفت شما کمک می‌کند. اما کار در اینجا تمام نخواهد شد…

 

شما اگر هیچ سررشته‌ای از موسیقی نداشته و بار اول شما باشد که ساز سنتور را دیده‌اید، با پشتکار در تمرین و علاقه بعد از مدتی می‌توانید یک نوازنده خوب سنتور با سواد آکادمیک باشید. این یک شعار نیست. گاهی علاقه و تمرین می‌تواند کم بودن استعداد را جبران کند و این در یادگیری هر مهارتی امکان‌پذیر است.

 

سرعت یادگیری به استاد و مِتد آموزش او نیز ارتباط دارد. متاسفانه برخی هنرجویان عزیز از برخی اساتید گلایه می‌کنند که سرعت آموزش آن‌ها پایین است و این سوء برداشت برای هنرجو پیش آمده که مدرس قصد داشته با طولانی کردن آموزش و بالا بردن تعداد جلسات کسب درآمد بیشتری داشته باشد! یک مدرس سنتور به درستی نکات را آموزش داده و تنها در صورت لزوم روی تکنیک‌ها وقت بیشتری می‌گذارد و پس از اطمینان از یادگیری هنرجو و گذراندن تمرینات لازم وارد مبحث بعد می‌شود.

 

یادگیری سنتور را از هر سنی می‌توانید شروع کنید. این ذات هنر است که آدمی در هر سن و سال به سوی آن کشش دارد. شما با یادگیری تکنیک‌های ساده شروع می‌کنید و رفته رفته دوران مبتدی بودن را پشت سر می‌گذارید. سعی کنید به شکل روزانه تمرین داشته باشید و آینده‌ای را تصور کنید که به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شده‌اید.