راهنمای انتخاب و خرید مضراب سنتور
راهنمای انتخاب و خرید مضراب سنتور

راهنمای انتخاب و خرید مضراب سنتور

 

یک نوازنده سنتور به غیر از در دست گرفتن مضراب راهی برای سنتور ندارد. مضراب سنتور استاندارد باید ویژگی‌هایی داشته باشد. مثلا از چوب مناسب ساخته شده باشد، از وزن مناسبی برخوردار بوده و هنگام قرار گرفتن در دست برای نوازندگی به اصطلاح خوش دست باشد. در ادامه به ویژگی‌های یک مضراب سنتور استاندارد می‌پردازیم تا شما بتوانید با توجه به این نکات بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

ساختار کلی مضراب

همان‌طور که می‌دانید مضراب سنتور از قسمت‌های مختلفی با عناوین سر مضراب، ساقه مضراب، حلقه مضراب و دم مضراب تشکیل شده است. منظور از ساختار کلی مضراب این است که تمامی این قسمت‌ها در کنار هم به شکل استاندارد و درستی قرار گرفته باشند و مضراب سنتور از وزن و طول استاندارد برخوردار باشد. طول مضراب با توجه به شیوه های سنتور نوازی در اندازه های متفاوتی موجود است که رایج ترین آن  ۲۳٫۵ سانتی متر  می باشد.

به یاد داشته باشید دو مضراب شما باید متقارن باشند تا هنگام نوازندگی دچار مشکل نشوید. همچنین به سر مضراب و محل چسباندن نمد دقت کنید که وزن درستی داشته باشد. سنگین بودن این قسمت شما را هنگام نواختن با چالش روبه‌رو می‌کند.

همچنین اگر انگشتان بزرگی دارید باید مضرابی را انتخاب کنید که حلقه آن متناسب با سایز انگشت شما باشد.

 

چوب مضراب

جنس بیشتر مضراب‌های سنتور چوب گردو است و البته چوب گردو می‌تواند کیفیت‌های متفاوتی داشته باشد. تراکم بافت چوب گردو هر چه بالاتر باشد جنس مضراب بهتر است

 

وزن مضراب

ساقه مضراب نقشی اساسی در وزن مضراب دارد. هر چه ساقه ضخیم‌تر باشد طبیعتاً وزن مضراب افزایش پیدا می‌کند. عنصر بعدی نیز تراکم بافت چوب است که هر چه تراکم بیشتر باشد وزن هم بیشتر است.

 

 

پنجگی مضراب

هنگام انتخاب مضراب سنتور حتماً به پنجگی آن دقت کنید. این قسمت باید به شکلی باشد که انگشت اشاره نوازنده به راحتی و بودن مزاحمت داخل حلقه قرار بگیرد. همچنین انگشت میانی در قوس هشتی زیر حلقه و انگشت شصت نوازنده بدون روی سطح بیرونی پنجگی قرار بگیرد. در کل باید به میزان ” سطح تماس ” دست و مضراب توجه کرد.

 

از دیگر نکات قابل توجه برای تهیه مضراب سنتور می‌توان به این اشاره کرد که حلقه مضراب باید کاملاً تراش خورده باشد تا انگشت بتواند به راحتی در سر جای خود قرار بگیرد.