مضراب سنتور چیست 
مضراب سنتور چیست

مضراب سنتور چیست 

 

 

سنتور را از هر زاویه‌ای ببینید و تحلیل کنید ساز عجیبی است. چندین و چند قطعه از جنس‌های مختلف کنار هم به شکل ماهرانه‌ای قرار می‌گیرند و سازی اعجاب‌آور را تشکیل می‌هند. سنتور با صدای خاص خود، در تمام دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. اما سنتور چگونه و با چه وسیله‌ای نواخته می‌شود. در این نوشتار به مضراب سنتور و انواع آن پرداخته شده است.

 

 

مضراب سنتور چیست؟

سنتور یک ساز زهی کوبه‌ای است و برای نواختن باید به سیم‌های آن ضربه وارد کرد و این عمل با وسیله‌ای به نام ” مضراب ” در نواختن سنتور صورت می‌گیرد. هر سنتور دو مضراب به طول حدودا بیست و پنج سانتیمتری دارد و در واقع نواختن سنتور توسط هر دو دست انجام می‌شود. این وسیله تشکیل شده از دو قطعه چوبی است که جهت لطیف شدن صدا در انتهای چوب‌های مضراب نمد چسبانده می‌شود. چوب بکار رفته در ساخت مضراب سنتور عموما چوپ گردو است.

 

قسمت‌های مختلف مضراب

هر مضراب سنتور از چهار قسمت یعنی سر مضراب، ساقه مضراب، حلقه مضراب و دم مضراب تشکیل شده است. نوازنده هنگام نواختن انگشت خود را در حلقه ساخته شده در قسمت دم مضراب قرار می‌دهد. همان‌طور که گفته شد، در قسمت سر مضراب نمد چسبانده می‌شود که برای لطیف‌تر شدن صدای ساز است و اگر این نمد بیش از اندازه ضخیم یا نازک باشد، صدای ایده‌آلی از ساز دریافت نخواهد شد.

 

ویژگی‌های یک مضراب استاندارد

شاید تا به امروز یک استاندارد خاص به شکل خشک و خط ‌کشی شده برای مضراب سنتور معرفی نشده باشد اما به هر حال ویژگی‌های در مضراب وجود دارد که به تعیین کیفیت آن کمک می‌کند. به عنوان مثال، جنس چوبی که مضراب از آن ساخته شده بسیار مهم است. همچنین وزن مضراب اهمیت بسیاری دارد چرا که ارتباط مستقیم با حفظ تعادل هنگام نواختن دارد. هنگام انتخاب یک مضراب، باید راحتی و دست‌نواز بودن آن هنگام نواختن بررسی شود.