مهر سنتور چیست؟
مهر سنتور چیست؟

مهر سنتور چیست؟

 

شاید شما هنگام خرید سنتور، با سنتورهایی روبه‌رو شده باشید که دارای یک مهر یا دو مهر و حتی سه مهر باشند. اگر برای شما سوال پیش آمده که این مهرها علامت چیست و تعداد مهر روی سنتور به چه معنا است، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

 

برای توضیح به سوالات بالا بهتر است ابتدا دلیل مهر روی سنتور را بدانیم. استفاده از مهر روی ساز به سالیان گذشته برمی‌گردد. استفاده از آن در سازهای موسیقی به منظور نشان دادن کیفیت و صدای ساز ساخته شده از سوی سازنده ساز به‌کار می‌رفته و حال اگر ساز یک مهر داشته باشد نسبت به سازی که دو مهر دارد از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

 

گفتنی است هر مهر نشان دهنده مشخصات سازنده و یا نام برند آن است. نکته قابل ذکر دیگر این است اگر سازنده ساز، نوازنده نباشد نمی‌تواند ارزش‌گذاری دقیقی روی ساز انجام دهد چرا که کیفیت ساز فقط به چوب و قطعات سازنده آن نیست.

 

باید دانست برای برخی افراد که قصد دارند نوازندگی سنتور را شروع کنند می‌توانند به داشتن مهر بر روی ساز توجه نکنند چرا که وجود مهر بر روی ساز با قیمت آن ارتباط مستقیم دارد. اما اگر شخصی قصد دارد یک سنتور حرفه‌ای تهیه کند، نه تنها به تعداد مهر روی سنتور بلکه به عناصر کیفی نظیر کیفیت ساخت، جنس چوب استفاده شده در ساز سنتور، کوک ساز و جنس سیم‌ها نیز توجه کند.