چگونگی مراقبت از سیم‌های سنتور
چگونگی مراقبت از سیم‌های سنتور

چگونگی مراقبت از سیم‌های سنتور

 

هر هنرمند و نوازنده‌ای روی ساز خود حساس است و نگهداری از آن را اولویت زندگی هنری خود می‌داند. ساز سنتور نیز مانند دیگر سازها نیازمند مراقبت‌های خاص خود است و در این مطلب قصد داریم به چگونگی مراقبت از سیم‌های سنتور بپردازیم.

 

سیم‌های سنتور از جنس فولاد و برنج است و این سیم‌ها نیازمند نگهداری خاصی هستند.

 

دمای مناسب برای نگهداری

سعی کنید سنتور خود را در دمایی بین 23 تا 28 درجه نگه دارید. چرا که سیم‌های سنتور مثل هر فلز دیگری به دمای بالا یا پایین عکس‌العمل نشان می‌دهند و نتیجه آن ناکوک شدن ساز است. رعایت نگهداری ساز در دمای مناسب نه تنها بر سیم‌ها بلکه روی بدنه سنتور نیز تاثیر دارد.

 

محافظت در برابر رطوبت

هر دلیلی که رطوبت ایجاد می‌کند برای سنتور و سیم‌های آن مضر است. اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که رطوبت هوا بالا است حتما در کیف سنتور خود رطوبت‌گیر قرار دهید. اگر با تغییر رنگ سیم روبه‌رو شدید بدانید سیم‌ اکسید شده است.

 

تعویض سیم سنتور

اگر با سیم‌های اکسید شده مواجه شدید برای تعویض آنها اقدام کنید. البته این تنها دلیل تعویض سیم سنتور نیست بلکه به صورت دوره ای برای افراد کم تجربه بسته به میزان استفاده از ساز، هر سال یا دوسال یکبار سیم‌ها باید تعویض شوند و برای نوازندگان حرفه‌‌ای نیز با توجه به میزان استفاده از ساز هر چهار ماه تا هر شش ماه یکبار تعویض سیم سنتور باید انجام شود.

در تعویض سیم سنتور دقت کنید فقط از یک نوع سیم استفاده کنید. یعنی از دو جنس سیم  برای سیم های سفید استفاده نکنید. این کار باعث اختلال در صدای ساز می شود و روی کوک کردن تاثیر منفی دارد. همچنین سیم سنتور در اثر فشار زیاد و سایش فلز روی فلز در قسمت شیطانک و خرک فاسد می‌شود و این اتفاق نیز دلیل دیگری برای تعویض سیم سنتور است.